Przejdź do treści

Zakresy specjalistyczne

Podczas pierwszych semestrów studenci zdobywają wiedzę ogólnoakademicką oraz umiejętności praktyczne. Na 3. roku studenci w ramach Pracowni Licencjackiej – Projektowanie Graficzne – realizują indywidualne projekty prac dyplomowych w takich obszarach, jak:

Projektowanie graficzne 2D

Osoba koordynująca: prof. Tomasz Bogusławski, dr Mariusz Sładczyk, dr Filip Sendal

Symbol PP2D

Tematyka zakresu specjalistycznego

Projektowanie graficzne to dziedzina zajmująca się tworzeniem wizualnych komunikatów, które przekazują określone informacje, idee lub emocje. Obejmuje ona szeroki zakres działań, począwszy od projektowania logo, plakatu, grafiki wydawniczej, typografii, ilustracji, identyfikacji wizualnej i materiałów reklamowych, po projektowanie stron internetowych, prototypów aplikacji mobilnych, oraz grafiki użytkowej. Projektanci graficzni wykorzystują różnorodne narzędzia i techniki, aby stworzyć atrakcyjne, czytelne i efektywne komunikaty wizualne, które przyciągają uwagę odbiorców i skutecznie przekazują zamierzone przesłanie.

Możliwości wykorzystania zdobytej wiedzy w przyszłej pracy zawodowej

Zdobyta wiedza z projektowania graficznego może być wykorzystana w wielu różnych dziedzinach i branżach. Oto kilka przykładowych możliwości:

1. Agencje reklamowe: Praca jako projektant graficzny w agencji reklamowej może obejmować tworzenie materiałów reklamowych, kampanii marketingowych, identyfikacji wizualnej klientów oraz projektowanie stron internetowych i aplikacji.

2. Firmy mediowe: Graficy mogą pracować w firmach mediowych, tworząc grafiki do publikacji drukowanych, stron internetowych, aplikacji mobilnych, a także do produkcji telewizyjnej i filmowej.

3. Działy marketingu: W dziale marketingu, projektanci graficzni zajmują się tworzeniem materiałów promocyjnych, grafik na media społecznościowe, banerów reklamowych, newsletterów i innych materiałów marketingowych.

4. Wydawnictwa: Praca w wydawnictwach może polegać na projektowaniu okładek książek, magazynów, gazet oraz opracowywaniu układów stron i grafik do publikacji.

5. Firmy technologiczne: W firmach technologicznych projektanci graficzni mogą zajmować się tworzeniem interfejsów użytkownika dla aplikacji mobilnych, stron internetowych, gier komputerowych oraz innych produktów cyfrowych.

6. Praca freelance: Możliwe jest także prowadzenie własnej działalności jako freelancer, oferując usługi projektowania graficznego na zlecenie klientów z różnych branż i sektorów.

To tylko kilka z wielu możliwości wykorzystania wiedzy i umiejętności w dziedzinie projektowania graficznego w przyszłej pracy zawodowej. W zależności od zainteresowań i specjalizacji, graficy mogą znaleźć wiele innych ścieżek kariery, gdzie ich umiejętności będą cenione i wykorzystywane.

Przykładowe tematy prac dyplomowych:

We Party– aplikacja ułatwiająca planowanie spotkań od A do Z

Kroniki Aerrii: Bestiariusz – Zilustrowanie i opracowanie autorskiej książki

Aplikacja Yogme – projekt aplikacji mobilnej, który ułatwia użytkownikowi dbanie
o zdrowie poprzez praktykowanie jogi

Identyfikacja wizualna Hali Rybnej w Gdyni – opracowanie graficzne materiałów promocyjnych i reklamowych dla gdyńskiej Hali Rybnej

Identyfikacja wizualna młodzieżowego Domu Kultury w Gdyni

Identyfikacja wizualna Muzeum Marynarki Wojennej w Gdyni

Projekt serii okładek do książek Neil’a Gaiman’a.

Projekt aplikacji Przytul Staruszka w wersji mobilnej i internetowej.

Opracowanie graficzne gry planszowej Tup-Tup Mierzeja

Seria plakatów inspirowanych ukraińską sztuką ludową.

Romans z kiczem – seria pulpowych plakatów filmowych dla studia dystrybucji Velvet Spoon.

Projekt serii pomocy naukowych do pracy z zaburzeniami percepcji wzrokowej.

Opis laboratorium

Komputer z oprogramowaniem graficznym (pakiet Adobe), telewizor, rzutniki, stoły do pracy, krzesła. Zajęcia mają charakter konsultacji, studenci mają możliwość korzystania z laboratoriów komputerowych z aplikacjami graficznymi.

Grafika projektowa

Osoba koordynująca: dr Michał Wójcik

Symbol PGA

Tematyka zakresu specjalistycznego: 

Zajęcia w Pracowni Grafiki Artystycznej umożliwiają opanowanie klasycznych technik graficznych, zarówno w technice wypukłodruku (linoryt czarno-biały i kolorowy), jak i wklęsłodruku (techniki trawione w miedzi: akwaforta, akwatinta, odprysk, miedzioryt i mezzotinta), oraz przetworzenie powstałych w wymienionych technikach grafik przy użyciu nowoczesnych technik grafiki cyfrowej, w celu stworzenia produktu mającego możliwość zastosowania masowego. Istnieje możliwość tworzenia czarno-białej grafiki artystycznej, wyłącznie przy użyciu cyfrowego oprogramowania.

Możliwości wykorzystania zdobytej wiedzy w pracy zawodowej: 

Zdobyta wiedza i umiejętności pozwalają samodzielnie tworzyć skomplikowane projekty i je realizować w wybranej technice. 

Pozwala projektować i realizować ilustracje dla wszelkiego rodzaju wydawnictw, publikatorów, agencji graficznych oraz studiów tatuażu. Specjalistyczny charakter zdobytych umiejętności pozwala ubiegać się o pracę w Mennicy Państwowej, w której jednym z ostatnio powstałych produktów inwestycyjnych są faksymile (czyli perfekcyjne kopie starodruków). 

Umiejętność samodzielnej kreacji i doprowadzenie założonego projektu do finalizacji, pozwala wielu absolwentom na założenie własnej działalności gospodarczej.

Przykładowe tematy prac dyplomowych:

  • „Kobieta – Anioł czy demon?”. Cykl grafik wykonanych w technice mezzotinty.
  • „Czarno białe impresje z podróży”. Cykl linorytów wykonanych w formacie A3.
  • „Wielkie Arkana jako opera kosmiczna”. Cykl ilustracji wykonanych w technice akwaforty i akwatinty.

Opis laboratorium:

Pracownia Grafiki Artystycznej wyposażona jest w stanowiska do obróbki wstępnej matryc, stanowisk do odbijania i pras graficznych wraz z wałkami do nakładania farby w różnych szerokościach, oraz kuwety do polerowania matryc i namaczania papieru. Na wyposażeniu jest również komputer, dzięki któremu możemy przeglądać projekty grafik wykonane w technikach cyfrowych, przygotowywać wizualizację procesu tworzenia i wytrawiania matryc, oraz tworzyć wersje użytkowe produktów powstałych na bazie stworzonych przez studenta grafik (albumy, ilustracje, kalendarze, koszulki, bluzy, pocztówki, itd.). Posiadamy również pomieszczenie techniczne, w którym znajduje się tintownica, pozwalająca na wykonywanie prac w technice tinty. 

Forma i Barwa w Sztuce Nowych Mediów

Osoba koordynująca: dr hab., prof. PJATK Beata Cedrzyńska

Symbol: PFBS

Tematyka zakresu specjalistycznego

Pracownia obejmuje szeroki zakres interdyscyplinarnych działań artystycznych łączących techniki klasyczne takie jak malarstwo i rysunek z technikami cyfrowymi. Jej obszar zajmuje się indywidualnym rozwojem twórczym przejawiającym się m.in. w formie digital paintingu, cyfrowej grafice artystycznej, ilustracji.

Możliwości wykorzystania zdobytej wiedzy w przyszłej pracy zawodowej

Wymienione umiejętności wykorzystania sztuki nowych mediów w zakresie projektowania graficznego mają zastosowanie w indywidualnej drodze artystycznej i przyszłej karierze zawodowej, m.in. w produkcjach gier komputerowych, wydawnictwach oraz różnorodnych produktach cyfrowych.

Przykładowe tematy prac dyplomowych:

,,OBUMARŁE PRZESTRZENIE” – autorski concept art

Tworzenie wizualnego stylu do gry komputerowej

 „Łowczyni motyli” – graficzne opracowanie pamiętnika z wyprawy Michaliny Isaakowej do Brazylii w 1926 r.

,,Niedopowieści”- projekt graficzny autorskiej książki

Fotoalbum artystyczny “Hello my name is HUMAN”

Opracowanie autorskiej książki dla dzieci pt. “NIEWIDY LASU”

Graficzna reinterpretacja utworu muzycznego w formie music video

Kaszubnik – zbiór ilustrowanych opowiastek inspirowanych kulturą kaszubską w zestawie z grą typu memory

Autorskie patterny, wzorowane kulturą rumuńską, z identyfikacją wizualną marki odzieżowej

Projekt ilustrowanej książki dla dzieci „PIEGI”

Podróż własnej duszy- interpretacja i ilustracja wiersza Walta Whitmana pt “Song of myself” zaprojektowana w formie książki

Opis laboratorium

Komputer z oprogramowaniem graficznym (pakiet Adobe), stoły do pracy, krzesła. Zajęcia mają charakter konsultacji, studenci mają możliwość korzystania z pracowni rysunku i malarstwa.

Narracja Obrazem w Kontekście Kulturowym i Technologicznym

Osoba koordynująca: prof. dr hab Roman Gajewski, prof. zwyczajny dr hab. Andrzej Śramkiewicz

Symbol PNOK

Tematyka zakresu specjalistycznego

Zagadnieniem , którym zajmujemy się w pracowni jest opowieść obrazem. Zastosowanie przez człowieka obrazu dla przekazania treści innym ma historię wielu tysięcy lat. Metoda mająca bardzo długą tradycję pozostaje cały czas żywą , a w ostatnich dziesięcioleciach przeżywającą dzięki nowym technologiom bardzo intensywny rozwój na całym świecie. Można pokusić się o stwierdzenie, że język obrazu w chwili obecnej stał się narzędziem uniwersalnym i zdominował komunikację człowieka. Mając świadomość bogactwa kodów tego języka związanych z kulturą i mnogości narzędzi służących tworzeniu i zapisowi obrazu oraz dostępności technologii rozpowszechniania utworzonego komunikatu  trudno zlekceważyć zastanowienie : cóż takiego chcę wypowiedzieć i do kogo skierować mój przekaz. Możliwość podejmowania wyrażanych zagadnień i poszukiwania najlepszych związanych z nimi form wypowiedzenia są nieograniczone. Możliwości zastosowania wielokrotnie bardziej liczne niż przykłady podane poniżej.

Możliwości wykorzystania zdobytej wiedzy w przyszłej pracy zawodowej:

Praca samodzielnego – wolnego twórcy – projektanta, praca dla wydawnictw – ilustrowanie książek, magazynów, gazet także w formie cyfrowej. Tworzenie kreatywnych materiałów reklamowych. Tworzenie obrazu ruchomego – dla wielorakich zastosowań: jako film animowany, jako element scenograficzny współczesnej sceny i teatru. Tworzenie wyobrażeń postaci i scenograficznych elementów do gier komputerowych.

Przykładowe tematy prac dyplomowych:

” Ciąg” -zbiór sekwencji dramatu istnienia – obraz animowany.

„Ilustracje do wierszy Jana Brzechwy”

„Ilustrowana mini książka kucharska – 12 przepisów”     

„Rozkwit” obraz animowany

„Rozmaitość punktów widzenia” – zestaw obrazów

„Typograficzne i ilustracyjne opracowanie wybranych wierszy Zuzanny Ginczanki”

 Graficzne i typograficzne opracowanie „Męka i udręka Świętych”

 Malarskie i typograficzne opracowanie ” Kolory jazzu”

 Animacja poruszająca temat iluzji oraz złudzeń optycznych

„ Umbra i jej mieszkańcy” ,Opracowanie graficzne fantastycznych postaci i stworów na potrzeby wizualizacji związanej z grą fabularną (Role Play Game)

„Wojna – dziennik ukraińskiej studentki” – cykl plakatów o dramacie i drastyczności wojny

„Mordownik”- opowieść o trudnym istnieniu” – opracowanie ilustracyjne i typograficzne zbioru własnych wierszy.

Opis laboratorium:

Pracownia malarska wykorzystująca również techniki multimedialne oraz kolażowe, pracownia komputerowa . Komputer z oprogramowaniem graficznym (pakiet Adobe), telewizor, rzutniki,  sztalugi, stoły do pracy, krzesła. Zajęcia mają charakter konsultacji, studenci mają możliwość korzystania z pracowni i laboratoriów komputerowych z aplikacjami graficznymi.

Animacja i Realizacja Obrazu Filmowego

Osoba koordynująca: dr hab. Julia Kurek, dr Filip Sendal

Symbol PARF

Tematyka zakresu specjalistycznego:

Animacja i krótka forma filmowa to dwie powiązane ze sobą dziedziny, które mają wiele wspólnego, ale różnią się pewnymi szczegółami. Animacja to proces tworzenia iluzji ruchu poprzez szybkie wyświetlanie statycznych obrazów. Może to obejmować rysunek klatek po klatce, modelowanie 3D, animację komputerową, animację poklatkową (stop motion) i wiele innych technik. Może być wykorzystywana do tworzenia filmów, seriali animowanych, reklam, gier wideo, efektów specjalnych w filmach i wielu innych form mediów.Krótka forma filmowa to film o krótkim czasie trwania, zazwyczaj trwający od kilku minut do kilkunastu minut. Jest to forma filmowa, która pozwala na skondensowane przekazanie pomysłu, historii lub konceptu w krótkim czasie. Krótkie filmy mogą być narracyjne, eksperymentalne, dokumentalne, animowane lub mieszać różne style i gatunki. Mogą być wyświetlane na festiwalach filmowych, platformach internetowych, w telewizji, w kinach i innych miejscach.

Możliwości wykorzystania zdobytej wiedzy w przyszłej pracy zawodowej:

Animacja i krótka forma filmowa mają szerokie zastosowanie w wielu dziedzinach, w tym w filmie, reklamie, edukacji, grach wideo i mediach społecznościowych, co sprawia, że są one atrakcyjnymi obszarami do nauki i eksploracji dla osób zainteresowanych tworzeniem treści wizualnych. Oto kilka przykładowych możliwości:

  1. Reklama i marketing: Firmy reklamowe i agencje marketingowe często poszukują osób o umiejętnościach wizualnych, które mogą tworzyć atrakcyjne treści reklamowe, wideo promocyjne, animacje itp
  2. Przemysł filmowy: w tym obszarze jest szeroki zakres możliwości. Możesz pracować jako animator, montażysta filmowy, operator kamery, projektant efektów specjalnych itp.
  3.  Branża gier wideo: W branży gier wideo istnieje duże zapotrzebowanie na animatorów i artystów ds. efektów wizualnych, którzy mogą tworzyć animacje postaci, sceny i efekty specjalne. Ponadto, krótka forma filmowa może być wykorzystywana w grach do wprowadzania historii, fabuły i narracji
  4. Edukacja: Możesz znaleźć pracę jako nauczyciel animacji lub krótkiej formy filmowej w szkołach artystycznych, uczelniach filmowych lub prowadząc kursy i warsztaty.
  5. Freelance: Możesz pracować jako freelancer, tworząc animacje, filmy krótkometrażowe, reklamy itp. dla różnych klientów i projektów.
  6. Internet i media społecznościowe: Z rosnącym popytem na treści wideo online, istnieje wiele możliwości pracy jako twórca treści dla platform internetowych, kanałów YouTube, serwisów streamingowych itp. Krótkie filmy animowane i inne formy krótkich filmów są popularne w internecie i na platformach mediów społecznościowych. Mogą być wykorzystywane do tworzenia treści wideo viralowych, animowanych memów, krótkich animacji humorystycznych i innych form rozrywki online.

Z uwagi na różnorodność możliwości zawodowych, pracownia animacji i krótkiej formy filmowej może być bardzo satysfakcjonującym wyborem dla osób zainteresowanych kreatywnym wyrażaniem się i pracą w przemyśle medialnym.

Przykładowe tematy prac dyplomowych:

Eskapizm – teledysk animowany

Kroniki Aerrii: Bestiariusz – Zilustrowanie i opracowanie autorskiej książki

„Bez barier”, Projekt aplikacji mobilnej z wykorzystaniem animacji

Petapp – prototyp aplikacji mobilnej z wykorzystaniem elementów animacji

Zwiastun do gry pod tytułem Art.- ostatni ocalały/animacja 3D

Pojazd współczesny – animacja 3D

Lockdown – animacja poklatkowa rysunkowa

Obce barwy – animacja poklatkowa

Animacja poklatkowa plastelinowa: Woodstock

Wideoklip i Impresje Fotograficzne na Temat Utworu.

Sztuka nowych mediów w przemyśle muzycznym – teledysk

Pitch bible serialu animowanego.

Krytyk – krótka forma filmowa

Nowy początek – krótka forma filmowa

Animacja do piosenki „Anywhere”

Animacja wykładu Ted Chrisa Hadfielda

Promocja książki – animacja i ilustracje

Zwiastun animacji „Sklepy cynamonowe”

Opis laboratorium:

Podczas zajęć dyplomanci/dyplomantki uczestniczą w konsultacjach, które odbywają się w laboratoriach komputerowych wyposażonych w specjalistyczne oprogramowanie (pakiet Adobe). Omawiane prace często są wyświetlane z projektora.

Projektowanie 3D

Osoba koordynująca: prof. zwyczajny. dr hab. Jan Szczypka

Symbol PP3D

Tematyka zakresu specjalistycznego:

Projektowanie 3D to prężnie rozwijająca się dziedzina, zajmująca się szerokim spektrum zagadnień związanych z: tworzeniem postaci 3D do gier komputerowych, projektowaniem form przestrzennych, projektowaniem wnętrz, kompozycją, konstrukcją, fakturą, barwą, światłem i ruchem.  Projektanci  w swojej pracy wykorzystują różne programy graficzne (Autodesk Maya, Blender, 3ds Max) oraz narzędzia i techniki, aby wykreować całe bogactwo światłocieniowe i teksturalne, związane z trójwymiarową bryłą.

Możliwości wykorzystania zdobytej wiedzy w przyszłej pracy zawodowej:

Grafika 3D jest wykorzystywana w modelowaniu trójwymiarowym, a umiejętności kreacyjno-warsztatowe z zakresu projektowania 3D, otwierają drogi do wielu różnych dziedzin, branż i firm gdzie  można  się realizować w sensie zawodowym i doskonalić swoje umiejętności.

Mogą to być:

– Agencje reklamowe (szyldy 3D, logotypy przestrzenne itp.)

– Firmy zajmujące się projektowaniem postaci do gier komputerowych

– Instutucje technologiczne  wyspecjalizowane  w animacjach, filmach i grach wideo.

– Firmy zajmujące się projektowaniem  i drukiem 3D.

– Biura architektoniczne ( wizualizacje 3D, aranżacje wnętrz)

Przykładowe tematy prac dyplomowych:

Underup – kolekcja autorskich mebli wymodelowanych w programach 3D.

Argonauta – Model postaci 3D  z animacją.

Mozaika w przestrzeni miejskiej – projekt i wykonanie mozaiki dla klubu Rudy Kot w Gdańsku.

Model postaci do filmu science-fiction – projekt 3D.

Przerywnik filmowy do gry komputerowej zorientowanej na fabułę

Kreacja stroju bohatera – projekt 3D

Projekt szyldu oraz stworzenie identyfikacji wizualnej – dla punktu usług szewskich w Gdyni. 

Tawerna concept art – projekt 3 D bryły budynku z aranżacją wnętrz.

Trójwymiarowe struktury papierowe – Seria papierowych reliefów

Wykorzystanie grafiki 3D w wizualizacji architektonicznej budynku mieszkalnego.- projekt domu.

Wpływ pór roku na wystrój japońskich mieszkań – Model pomieszczenia 3D.

Vatony – tekstylne formy przestrzenne i opracowanie graficzne katalogu.

Opis laboratorium: Komputery z oprogramowaniem do modelowania 3D i innym oprogramowaniem graficznym, rzutniki, stoły do pracy, krzesła. Zajęcia mają charakter konsultacji indywidualnych, a studenci mogą pracować zarówno manualnie jak również w programach 3D.

Fotografia Projektowa

Osoba koordynująca: dr Leszek Żurek

Symbol: PFP

Tematyka zakresu specjalistycznego

Program zajęć kładzie nacisk na wykorzystanie medium fotografii w szerokim spektrum projektowania graficznego z wykorzystaniem mediów elektronicznych, programów edycyjnych łącznie z wykorzystaniem AI. Zajęcia praktyczne pozwalają w pełni opanować umiejętność fotograficznego sposobu patrzenia i „przekładania” rzeczywistości na język obrazu (odwzorowanie rzeczywistości), formułowania komunikatu wizualnego. Student nabywa umiejętności i wiedzę, którą będzie stosować także przy realizacji zadań w innych dziedzinach działalności plastycznej i projektowej.

Możliwości wykorzystania zdobytej wiedzy w przyszłej pracy zawodowej

Absolwent zdobywa umiejętności w zakresie projektowania graficznego z wykorzystaniem obrazu fotograficznego we wszystkich mediach dostępnych, typu: książka fotograficzna, album, plakat, strona internetowa, okładki wydawnictw książkowych, muzycznych i filmowych, katalogi reklamowe, materiały reklamowe.

Przykładowe tematy prac dyplomowych:

1.   „,Wspomnienie”. Sekwencja dziewięciu prac w technice rysunku, digital painting i fotografii.

2.    „Żuławy”. Projekt autorskiego albumu prezentującego fotografie i ilustracje.

3.   „Rytmy natury w fotografii sekwencyjnej”. Mała forma video.

4.   ,,Album absolwenta”. Fotografie ilustracje i projekt albumu.

5. „Nie rób mi tego” kompleksowy projekt wizualny kampanii społecznej

6. „Braci mniejszych nie kupuj – adoptuj” projekt kampanii społecznej wraz z albumem fotograficznym

Opis laboratorium

Studio fotograficzne wyposażone jest w profesjonalny sprzęt oświetleniowy z różnorodnymi modyfikatorami światła, cyfrowe aparaty fotograficzne, światłomierze, komputer z  pełnym pakietem Adobe.