Zakresy specjalistyczne
Podczas pierwszych semestrów studenci zdobywają wiedzę ogólnoakademicką oraz poznają nowoczesne technologie i narzędzia informatyczne.
Szczególny nacisk kładziemy na aspekty praktyczne, zwłaszcza dotyczące programowania (Java, C/C++, Python, Scala, PHP), baz danych oraz projektowania. Stawiamy również na zdobywanie umiejętności pracy zespołowej w praktyce, m.in. poprzez realizację określonych projektów.
Na 3 roku studiów studenci dokonują wyboru specjalizacji.
Osoba koordynująca: mgr Mateusz Miotk
Symbol: AI
Tematyka zakresu specjalizacji
Specjalizacja „Aplikacje internetowe” na studiach pierwszego stopnia koncentruje się na
projektowaniu, tworzeniu oraz zarządzaniu nowoczesnymi aplikacjami działającymi w
środowisku internetowym. Program kształcenia obejmuje naukę języków programowania,
takich jak HTML, CSS, JavaScript oraz technologii backendowych, takich jak PHP, Python czy
Node.js. Studenci zdobywają umiejętności w zakresie tworzenia responsywnych interfejsów
użytkownika, integracji z bazami danych oraz optymalizacji aplikacji pod kątem wydajności i
bezpieczeństwa. W trakcie studiów realizowane są projekty praktyczne, które pozwalają na
rozwijanie umiejętności zespołowej pracy oraz znajomości nowoczesnych narzędzi i
frameworków.
Możliwości wykorzystania zdobytej wiedzy w przyszłej pracy zawodowej:
Absolwenci tej specjalizacji będą przygotowani do pracy w dynamicznie rozwijającej się
branży IT, zarówno jako programiści, jak i specjaliści ds. rozwoju aplikacji internetowych.
Osoba koordynująca: dr Tadeusz Puźniakowski, mgr Aleksander Obuchowski, mgr inż. Paweł
Czapiewski, inż. Barbara Klaudel
Symbol: SI
Tematyka zakresu specjalizacji:
Specjalizacja z zakresu Sztucznej Inteligencji na studiach pierwszego stopnia na Wydziale
Informatyki Polsko-Japońskiej Akademii Technik Komputerowych w Gdańsku koncentruje się
na kształceniu studentów w obszarze nowoczesnych technologii oraz algorytmów, które
umożliwiają komputerom naśladowanie ludzkiego myślenia i uczenie się. Program studiów
obejmuje zagadnienia takie jak uczenie maszynowe, przetwarzanie języka naturalnego,
rozpoznawanie obrazów oraz systemy ekspertowe.
Studenci zdobywają praktyczne umiejętności w programowaniu oraz wykorzystaniu
popularnych narzędzi i bibliotek związanych z AI, a także mają możliwość realizacji projektów
badawczych i współpracy z przemysłem. Dzięki połączeniu teorii i praktyki, absolwenci są
dobrze przygotowani do pracy w dynamicznie rozwijającym się obszarze technologii
informacyjnej oraz innowacji związanych ze sztuczną inteligencją.
Możliwości wykorzystania zdobytej wiedzy w przyszłej pracy zawodowej:Specjalizacja z zakresu sztucznej inteligencji (SI) otwiera wiele możliwości zawodowych w
różnych dziedzinach. Oto kilka przykładów, jak można wykorzystać zdobytą wiedzę w
przyszłej pracy: inżynier oprogramowania, analityk danych lub data scientist, praca nad
rozwojem systemów autonomicznych, specjalista w obszarze uczenia maszynowego (może
prowadzić do pracy nad zaawansowanymi modelami, które są wykorzystywane w różnych
dziedzinach, od medycyny po finanse, aplikacje SI wspierające diagnostykę, analizę obrazów
medycznych czy personalizację terapiii, wykorzystanie SI do analizy danych finansowych,
prognozowania trendów rynkowych czy wykrywania oszustw w transakcjach finansowych, w
marketingu i reklamie oraz edukacji).
Osoba koordynująca: Aleksandr Polin
Symbol GD
Tematyka zakresu specjalistycznego
Kompleksowy program obejmujący podstawowe tematy, takie jak projektowanie gier, modelowanie 3D, animacja 3D, systemy AI gier, biegłość w silniku Unreal Engine i Unity, systemy kontroli wersji, zarządzanie projektami, opowiadanie historii, przetwarzanie końcowe i optymalizacja wydajności
Możliwości wykorzystania zdobytej wiedzy w przyszłej pracy zawodowej
Dzięki tej wiedzy absolwenci mogą pełnić różne role, w tym projektantów gier, modelarzy 3D, animatorów, programistów AI i kierowników projektów, w uznanych firmach zajmujących się grami, niezależnych studiach tworzenia gier, a nawet niezależnych konsultantach. Praktyczna wiedza zdobyta podczas korzystania ze standardowych silników gier, takich jak Unreal Engine i Unity, nie tylko czyni je cennymi zasobami dla zespołów programistycznych, ale także zapewnia elastyczność niezbędną do pracy nad szeroką gamą projektów, od hitowych tytułów AAA po innowacyjne gry niezależne.
Przykładowe tematy prac dyplomowych:
Pixel PJATK
Shogun’s Gambit
Void Travel
Opis laboratorium
Tworzenie modeli 3D
Rigowanie i animacja modelu 3D
Wyzwania związane z projektowaniem poziomów
Projektowanie drzew zachowań AI
Pisanie historii
Tworzenie wielu prototypów gier w silnikach UE5 i Unity
Praca w rozproszonych zespołach na różnych stanowiskach
Wspólne tworzenie gry
Praktyczne wyzwanie optymalizacyjne
Skrót: CBS
Osoba koordynująca: mgr inż. Adam Kassenberg, mgr inż. Michał Hyla, inż. Katarzyna
Zakrzewska
Tematyka zakresu specjalizacji:
W ramach zakresu prowadzone są zajęcia z zakresu: ochrony informacji w sieciach
komputerowych, konfiguracji i stosowania systemów zapór ogniowych, wykrywania i
zapobiegania włamaniom, ukrywania informacji (steganografii), stosowania znaków
wodnych, zastosowań kryptografii i kryminalistyki cyfrowej, programowania rozproszonego,
projektowania i budowy bezpiecznego i wydajnego oprogramowania, w tym
oprogramowania sieciowego, protokołów zapewniających jakość usług (QoS) w sieciach
komputerowych, zarządzania sieciami komputerowymi, zaawansowanych protokołów
rutingu oraz projektowania sieci lokalnych, sieci VLAN i VPN, projektowania i zarządzania
urządzeniami zapewniającymi diagnostykę sieci, konfigurowania sieci, oceny jej wydajności i
szybkości transmisji, administrowania i konfigurowania podstawowych systemów sieciowych,
operacyjnych i baz danych, techniki projektowania i eksploatacji sieci bezprzewodowych.
Możliwości wykorzystania zdobytej wiedzy w przyszłej pracy zawodowej:
Przygotowuje specjalistów z zakresu zarządzania sieciami komputerowymi, ochrony
informacji, projektowania bezpiecznego i wydajnego oprogramowania przy zachowaniu
podstawowych zasad inżynierii oprogramowania oraz z dziedziny kryminalistyki cyfrowej. Są
oni potencjalnymi pracownikami firm, które stosują sieci komputerowe i wymagają
zapewnienia ich bezpieczeństwa oraz wysokiej wydajności i niezawodności. Firmy
produkujące oprogramowanie, działające w obszarach e-commerce, e-learning, e-
government, e-business, poszukują specjalistów w dziedzinie zabezpieczenia
oprogramowania oraz danych. Oddzielną kategorię stanowią specjaliści od kryminalistyki
cyfrowej zatrudniani w dużych firmach lub organizacjach, które reagują przy naruszeniu
bezpieczeństwa informacji lub w wypadku przestępstw cyfrowych.